Kedves Bátrak!
Mély meghajlással állok Önök előtt!
Az életpálya íve, amit Önök megrajzoltak ez elmúlt évtizedekben, megengedné, hogy kényelmesen hátradőlve élvezzék annak eredményeit és csendes viszolygással vagy szelíd bölcsességgel szemléljék a magyarországi közállapotokat, megállapítva, hogy minden nemzedék a saját hibáiból tanul.
Ehelyett, vagy talán éppen ezért Önök felállnak, megigazítják a nyakkendőjüket és azt mondják, na, ebből elég. Beszélni kezdenek, papírra vetik gondolataikat és derűs elszántsággal kilépnek hűvös dolgozószobáikból.
Nna! Itt most az a rész jön, hogy hová is lépnek ki... Kik azok, akikhez beszélnek, mit várnak ők vajon?
Üzeneteik tartalmához nem értek. Politikához sem értek. Önökhöz képest mélyen alulművelt, átlag középosztályi, gyengén értelmiségi, erősen pragmatikus vidéki idősődő nő vagyok. Még csak azzal sem dicsekszem, hogy jól ismerem a tömegek nyelvét vagy pszichéjét.
Ám az elmúlt évtizedet az online térben töltöttem, mert ezt kívánta a munkám. Vállalkozások online kommunikációján és marketingjén munkálkodtam és folyamatosan tanulmányoztam a célcsoportok használt nyelvét, szokásait, reakcióit. Még mindig nagyon keveset tudok róla, sajnos.
De amit megtanultam, azt szeretném most piros, villogó felkiáltójelek közé téve közzétenni Önöknek
Önök tömegeket akarnak megszólítani. Több százezer (millió) embert
Elérni őket kizárólag KOMMUNIKÁCIÓVAL van esélyük. Nincsenek forrásaik az ő megvásárlásukra, ahogyan azt a jelenlegi regnum műveli, sem egyéb eszközük az elérésre
Mesterségük eddig távol állt attól, hogy az Önök intellektuális szintje "alá" kényszerüljenek beszélni
A tömegek online eléréséhez szükséges erőforrások korlátozottak. (Nem lehet a cikkeket fizetett módon megjelentetni)
Hiányoznak célcsoportra irányuló kutatások, elemzések
A tömegek és célcsoportjuk információ szerzési és -feldolgozási szokásai megváltoztak. A tömegkommunikáció teljességgel átalakította az észlelési, érzékelési, gondolkodási, kommunikációs műveleteket
Egyszerre kevés és könnyen érthető írott szöveg megértésére és megemésztésére vagyunk képesek (mi földi halandók :)) Lerövidült az intenzív koncentráció időtartama
Gyakori ingerváltásra van igényünk
Szükségünk van interaktivitásra
És ami talán a legfontosabb! A tartalom súlya csökkent, helyét átvette a dizájn. A mit helyett a hogyan került a fókuszba. Tudománya is van már, biztosan ismerik a UX fogalmat
És még hosszan sorolhatnám, de feltételezem, hogy a fentiek Önök számára is többször hallott ismeretek.
Abban biztos vagyok, hogy ezek összessége nagy dilemmát okoz a magas gondolkodók számára.
Akik hozzászoktak, hogy közegük jól érti fogalmi levezetéseiket, strukturált szürkeállományhoz szokott összefüggés-magyarázataikat.
Feltételezem, hogy felmerül Önben a kérdés, miért is kellene nekem másként beszélnem, mint ahogy azt igényesnek és alkalmasnak gondolom?
Az a válaszom, hogy nem kell. Ha a tudomány/közélet elefántcsonttornyaiban szeretne maradni, akkor teljességgel szükségtelen. Nem kell új nyelvet megtanulni.
Ha viszont már felállt, lesimította jól szabott öltönyét, hogy kiálljon a poros tömegek elé, akkor bizony a tömegek nyelvén kell tudni megszólalnia. Olyan plebejus fórumokon, mint egy blog, egy facebook, vagy netán instagram. Később pedig naggyűlés, tüntetés, hordó.
Nem is folytatom, csak néhány gyorsan kivitelezhető javaslat
(Mindamellet megjegyzem, hogy egy ilyen mozgalom megszületését egy alapos kommunikációs kutatás/elemzés, marketing piackutatás, kommunikációs/marketing stratégia kidolgozása köríthetné optimálisan)
A mozgalomhoz kellene egy logo/szín/embléma/szlogen/képi világ/betűtípus arculat terv (itt majd hiányzik persze a célcsoport kutatás, hogy kihez is beszélünk, de egy modern, letisztult, világos és korszerű dizájnnal nem lehet mellélőni
Valamennyi csatornát (blog, facebook) ebbe kellene öltöztetni
A szövegeket az írott (nem beszélt) nyelv szabályai, műfaji szabályok mentén kellene írni/szerkeszteni
A szövegeket olvasószerkesztőkön át kellene futtatni
Ehhez mozgósítani önkénteseket
Még egy személyes jótanács. Kezdjék el figyelni a gyermekeik, unokáik kommunikációs szokásait, csatorna- és nyelvhasználatát. Nem, nem az alpári szlengre gondolok. Az egyszerű, színes, frappáns és elég személyes kommunikáció tanulható tőlük.
Picasso és Apple
Legvégül pedig annak szemléltetésére, hogy mi az összefüggés a tudás mélysége és annak egyszerű átadása között, beszúrom Picasso Bika tanulmányát. Az utolsó rajzból is tökéletesen megértenénk a művész mondandóját, még akkor is, ha az nem több néhány pontosan megrajzolt egyszerű vonalnál...
Szeretettel, Vali